Ami a kiállításból kimaradt

A Fotótár Budapest százötvenedik születésnapját ünneplő kiállításáról helyhiány miatt sajnos sok kedves képünket kellett kihagyni. Ezekből szeretnénk egy csokorra valót bemutatni.

[{"type":"content","content":"

 

\n\n
\n
\n

\"\"

\n\n

\"\"
\nFord Motor szerelőműhely és telephely, XIII. Váci út 45. (Seidner Zoltán, 1940)

\n
\n\n
\n

A két világháború közötti gazdasági fellendülés egyik mutatója volt a gépjárművek gyors gyarapodása. Mind a személygépkocsik, mind pedig – a kormányzati támogatásnak köszönhetően  – a teherautók száma is jelentősen nőtt. A német Ford Werke A.G. 1938-ban döntött az önálló magyarországi vállalt létesítése mellett. A Váci úti telephelyet a Ford saját építésze, a kölni Peter Friedrich Schneider tervezte és 1940-ben adták át. A szerelőüzem a legkorszerűbb műszaki és munkavégzési feltételeket biztosította a dolgozók számára, a megrendelőket pedig nívós ügyfélfogadó terek várták. Az üzemet 1944-ben bombatalálat érte, a megmaradt szerszámokat, gépeket a lakosság elhordta. Az 1948-as államosítás után az épület a MOGÜRT (Magyar Országos Gépkocsi Üzem Rt.), majd az AFIT (Autófenntartó Ipari Tröszt) egyik székháza lett. A rendszerváltás után egy ideig még autójavító működött benne, majd 2006-ban az épületegyüttest lebontották, ma irodaház áll a helyén.

\n
\n
\n\n


\n 

\n\n
\n
\n

Az 1860-as évek végére már három nagy fejpályaudvar működött Budapesten (Nyugati pályaudvar, Déli pályaudvar, Józsefvárosi pályaudvar), amelyek vonalai között nem volt összeköttetés. A körvasút kialakítását és az ehhez szükséges vasúti híd építését 1872-ben törvénycikk rendelte el. Az első hídszerkezetet 1877-ben adták át, de a teherforgalom élénkülésével járó folyamatos terhelésnövekedés miatt már 1899-re elhasználódott. A teljes szerkezet cseréje után 1913-ban adták át az új hidat. A második világháborúban a híd súlyosan megsérült, így a meglévő pilléreken új, a képünkön látható, félállandó K-rendszerű hídszerkezetet alakítottak ki, amelyet 1948-ig használtak. Az ekkor kiépített dupla (a két haladási iránynak megfelelő két külön pálya) hídszerkezet 2019-ig szolgált, amikor a forgalom fenntartása mellett kicserélték a hídelemeket és korszerűsítették a pályát. Az új vasúti hidat 2022-ben adták át.

\n
\n\n
\n