Ami a kiállításból kimaradt

A Fotótár Budapest százötvenedik születésnapját ünneplő kiállításáról helyhiány miatt sajnos sok kedves képünket kellett kihagyni. Ezekből szeretnénk egy csokorra valót bemutatni.

 


Ford Motor szerelőműhely és telephely, XIII. Váci út 45. (Seidner Zoltán, 1940)

A két világháború közötti gazdasági fellendülés egyik mutatója volt a gépjárművek gyors gyarapodása. Mind a személygépkocsik, mind pedig – a kormányzati támogatásnak köszönhetően  – a teherautók száma is jelentősen nőtt. A német Ford Werke A.G. 1938-ban döntött az önálló magyarországi vállalt létesítése mellett. A Váci úti telephelyet a Ford saját építésze, a kölni Peter Friedrich Schneider tervezte és 1940-ben adták át. A szerelőüzem a legkorszerűbb műszaki és munkavégzési feltételeket biztosította a dolgozók számára, a megrendelőket pedig nívós ügyfélfogadó terek várták. Az üzemet 1944-ben bombatalálat érte, a megmaradt szerszámokat, gépeket a lakosság elhordta. Az 1948-as államosítás után az épület a MOGÜRT (Magyar Országos Gépkocsi Üzem Rt.), majd az AFIT (Autófenntartó Ipari Tröszt) egyik székháza lett. A rendszerváltás után egy ideig még autójavító működött benne, majd 2006-ban az épületegyüttest lebontották, ma irodaház áll a helyén.


 

Az 1860-as évek végére már három nagy fejpályaudvar működött Budapesten (Nyugati pályaudvar, Déli pályaudvar, Józsefvárosi pályaudvar), amelyek vonalai között nem volt összeköttetés. A körvasút kialakítását és az ehhez szükséges vasúti híd építését 1872-ben törvénycikk rendelte el. Az első hídszerkezetet 1877-ben adták át, de a teherforgalom élénkülésével járó folyamatos terhelésnövekedés miatt már 1899-re elhasználódott. A teljes szerkezet cseréje után 1913-ban adták át az új hidat. A második világháborúban a híd súlyosan megsérült, így a meglévő pilléreken új, a képünkön látható, félállandó K-rendszerű hídszerkezetet alakítottak ki, amelyet 1948-ig használtak. Az ekkor kiépített dupla (a két haladási iránynak megfelelő két külön pálya) hídszerkezet 2019-ig szolgált, amikor a forgalom fenntartása mellett kicserélték a hídelemeket és korszerűsítették a pályát. Az új vasúti hidat 2022-ben adták át.