Megnyílt a 17. Nemzetközi Építészeti Biennále – kollégánk beszámolója

A MÉM MDK muzeológus munkatársa, Kovács Dániel kurátori közreműködésével készült el az idei, 2021-es Velencei Építészeti Biennále Magyar Pavilonjának kiállítása, az Othernity – Modern örökségünk újrakondicionálása.

2021. május 22-én nyílt meg a velencei Magyar Pavilon kiállítása, ebben az évben is a Ludwig Múzeum szervezésében. Kurátortársaimmal: Csóka Attila Róbert, Molnár Szabolcs és Smiló Dávid építészekkel, a Paradigma Ariadné alapítóival még 2019 nyarán kaptuk a megbízást a kiállítás kurátori teendőire. Az alapötlet egyszerű: 12 budapesti épületet választottunk ki a késő modern időszakból, és felkértünk 12 irodát, alkotót a régió kilenc országából, hogy adjanak alternatív válaszokat a jövőjükre.

Természetesen egy dologgal mi sem számoltunk: a COVID-19 megváltoztatta a keretfeltételeket. A Biennále egy teljes évet csúszott, az eredetileg elég elnagyoltnak tűnő központi mottó, a How Will We Live Together? pedig egy világjárvány árnyékában konkrét tartalommal töltődött fel. 2020 derekán, saját szobáinkban elszigetelten üldögélve fel kellett tennünk a kérdést: releváns-e az általunk kitalált koncepció a jelenben, vagy szükséges-e módosítani a pályázatot megnyerő koncepciót.

Végül több tényező hatására döntöttünk úgy, hogy az eredeti ötletet fejlesztjük tovább. Ebben természetesen része volt annak is, hogy az egyéves csúszás már a munka derékhadában ért minket; a kiállítandó tárgyak jelentős része készült. Meggyőzött minket a résztvevő csapat elkötelezettsége, de a folytatás mellett foglalt állást maga a szervező, a Ludwig Múzeum is. Emellett magunk is úgy véltük, a választott téma aktuális és fontos akkor is, ha globálisan épp másról van szó. Ebbéli meggyőződésünk mellett jelentős érvet jelentett a francia Lacaton & Vassal építésziroda Pritzker-díjának bejelentése – az iroda működésének elméleti alapjai közel állnak ahhoz a gondolatrendszerhez, amely az Othernity-projekt vázát jelenti.

A munka tehát folytatódott a tárgyak és installációk elkészítésével, a katalógussal, a kapcsolódó események, bejárások szervezésével, a fotózással, az egyeztetésekkel. Bár a folyamatot alapvetően Budapestről irányítottuk, megpróbáltuk azt a résztvevő külföldi irodák, építészek számára is folyamatosan átláthatóvá tenni – noha személyesen találkozni csak egyetlen egyszer volt lehetőségünk, még a járványhelyzet előtt. Szerencsére a pavilon hátsó részébe helyezett bejárattal és a két, szimmetrikusan elhelyezett és tükörképes geometriával kialakított teremmel meg tudtuk őrizni a kiállítás alapstruktúráját a szigorú járványvédelmi előírások ellenére is – ez a gondolat már a pályázatban is meghatározó volt.

A 12 épülettel kapcsolatos archív anyagok összegyűjtésében a MÉM MDK Múzeumi Osztálya támogatott minket. Ritoók Pál segítségével használhattuk többek között Lázár Antal és Reimholz Péter, illetve Ferencz István Ybl Miklós-díj nevezésekhez összeállított mappáit, a Pázmándi Margit és Szabó István hagyatékában fennmaradt értékes anyagokat. A velencei kiállítási körülmények természetesen nem teszik lehetővé eredeti dokumentumok kiszállítását, így az egyetlen napra összegyűjtött, teljes archív anyagot a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem által rendelkezésünkre bocsátott műteremben fotóztuk be, az 1:1 méretű reprodukciókat pedig lightboxok formájában állítjuk ki a helyszínen.

Egy hétnyi építést követően a 2021. május 20-21-i sajtónapok, illetve a 22-i nyilvános megnyitó visszajelzései mindannyiunkat pozitívan értek. Számos dicséretet kaptunk a kiállítás koncepciójára, de a két teremre önállóan is; többen kiemelték a lightboxokban bemutatott anyagok sokszínűségét, az archívumi válogatás színességét, emberközeliségét. Az egyéves halasztás után, ami számos problémát hozott magával, a hazai és a nemzetközi sajtó pozitív kommentárjai is igen jólesőek. Bízunk benne, hogy a következő hat hónapban a kiállítás a nemzetközi közönségnek is tetszik majd, és akár Magyarországon túl is új gondolatokat indít el a modernitás örökségének védelméről.

 

Kovács Dániel

 

A kiállítás virtuális megnyitója megtekinthető a Ludwig Múzeum YouTube csatornáján.

https://www.youtube.com/watch?v=J6gkfl-WNG4&ab_channel=LudwigM%C3%BAzeum

 

 

Othernity – Modern örökségünk újrakondicionálása

Kiállítás a 17. Nemzetközi Építészeti Kiállítás – La Biennale di Venezia Magyar Pavilonjában

2021. május 22. – november 11.

Nemzeti biztos: Fabényi Julia

Kurátor: Kovács Dániel

Kurátori team: Csóka Attila Róbert, Molnár Szabolcs, Smiló Dávid

Részvevők

A-A Collective (Lengyelország / Dánia / Svájc), Architecture Uncomfortable Workshop (Magyarország), BUDCUD (Lengyelország), b210 (Észtország), KONNTRA (Szlovénia / Észak-Macedónia / Horvátország), LLRRLLRR (Észtország / Egyesült Királyság), MADA (Szerbia), MNPL WORKSHOP (Ukrajna), Paradigma Ariadné (Magyarország), PLURAL (Szlovákia), Vojtěch Rada (Csehország), Studio Act (Románia)