2023. november 8. és 11. között rendezett a RIBA építészeti fotófesztivált. A RIBA történetében először megrendezett eseményt Valeria Carullo, a RIBA fotógyűjteményének, vagyis a Robert Elwall Photographs collectionnek a kurátora kezdeményezte és koordinálta. Az 1834-ben megalapított RIBA az 1850-es évek óta gyűjt fotográfiákat, de a specializált fotógyűjteményt csak 1981-ben hozták létre. Az első kijelölt fotókurátor az építészeti fotó történetének egyik legfontosabb szakírója, Robert Elwall volt, aki elévülhetetlen érdemeket szerzett a RIBA fotógyűjteményének gyarapítása és publikálása terén. Halála után őróla nevezték el a fotógyűjteményt. A gyűjtemény ma már több mint 1,6 millió darabot számlál, így ez a világ egyik legnagyobb építészeti fotógyűjteménye. Jelentőségét nem csupán az itt őrzött fotók mennyisége, de minősége is adja: 19. századi ritkaságok, két világháború közötti nagyméretű kiállítási printek, az Architectural Press archívuma, és olyan építészek munkáiról készült fotók is megtalálhatók itt, mint például a magyar származású Breuer Marcell vagy Goldfinger Ernő. A fotófesztivál keretében szervezett gyűjteménylátogatások során az érdeklődők betekintést nyerhettek a rendkívül gazdag archívumba is.
A fesztivál kezdeményezője és főszervezője a RIBA fotókurátora, Valeria Carullo volt, aki hosszú évek óta dolgozik a RIBA-ban. Karrierjét Robert Elwall munkatársaként kezdte, akivel közösen jegyzik a 2009-ben megjelent, az olasz építészeti fotográfiáról szóló „Framing Modernism. Architecture and Photography in Italy 1926–1965” című könyvet. Carullo a fotográfia történetének egyik legfontosabb magyar alkotójáról, Moholy-Nagy Lászlóról is írt könyvet a közelmúltban, feldolgozva Moholy-Nagy rövid angliai tartózkodását „Moholy-Nagy in Britain: 1935–1937” címmel, amely a Bauhaus alapításának 100 éves évfordulója alkalmából jelent meg 2019-ben. Legutóbbi munkája a „Wide Angle View: Architecture as social space in the Manplan series 1969–70” című kötet, amely Carullo szerkesztésében jelent meg az azonos című kiállítás kísérő kiadványaként. A szeptemberben megnyílt és 2024. február végéig nyitva tartó tárlat a fotófesztivállal egyidőben volt látogatható és kapcsolódó programoknak is helyet adott.
A fotófesztivál egyaránt foglalkozott az építészeti fotó gyakorlatával, elméletével és történetével. November 8-án este például három fiatal (45 év alatti) építészeti fotós, Michele Nastasi, Nipun Prabhakar és Pawel Paniczko részvételével zajlott kerekasztal beszélgetés, melynek során munkáikat is bemutatták. A november 9-i est vendége a szerbiai születésű, jelenleg Dallasban élő építészeti fotós, Nikola Olić volt. A programsorozat valódi sztárvendége pedig a kortárs építészeti fotó egyik legfontosabb alkotója, a francia-svájci Hélène Binet volt, aki a közelmúltban készített munkáit mutatta be, majd Marco Iuliano építésszel, építészettörténésszel beszélgetett a 2024-ben megjelenő róla szóló monográfiáról, amelynek Iuliano az egyik szerzője.
A fesztivál szakmai napját november 10-én tartották múzeumi és a felsőoktatásban dolgozó szakemberek részvételével. A délelőtti szekció az építészeti fotó gyűjteményezéséről szólt. A szekciót Irena Murray építészettörténész és kurátor, a RIBA Könyvtárának korábbi igazgatója vezette. Az előadók Gary Van Zante kurátor (MIT Museum), Richard Pare fényképész, kurátor, a Canadian Centre for Architecture fotógyűjteményének a megalapítója, valamint Angelo Maggi, az Università Iuav di Venezia építészettörténet oktatója voltak. A délutáni szekció az építészeti fotó interpretálásával foglalkozott. A szekciót Iñaki Bergera építész, fotós, a Zaragozai Egyetem professzora moderálta, aki éveken át vezetett egy a spanyol építészeti fotográfiával kapcsolatos kutatási projektet. A szekció előadói jómagam, majd Neal Shasore, a London School of Architecture vezetője és Marco Iuliano építész, a University of Liverpool School of Architecture oktatója voltak. Előadásomban elsősorban a MÉM MDK Múzeumi Osztályának két világháború közötti fotógyűjteménye alapján beszéltem az építészeti fotók létrejöttében szerepet játszó fotósokról, építészekről és lapszerkesztőkről, valamint az építészeti fotók terjesztését mozgató mechanizmusokról. A fesztivál szakmai napja az ismeretek átadásán túl remek alkalmat teremtett a kapcsolatépítésre és egyúttal módot adott arra, hogy intézményünk fotógyűjteményét is feltegye az építészeti fotógyűjtemények nemzetközi térképére.
Sebestyén Ágnes Anna