Építészeti fotógyűjteményünk a londoni Royal Institute of British Architects fotófesztiválján

A RIBA, vagyis a londoni Royal Institute of British Architects történetében először rendezett építészeti fotófesztivált. Az eseményre az építészeti fotó történetével foglalkozó munkatársunk, Sebestyén Ágnes Anna is meghívást kapott.

2023. november 8. és 11. között rendezett a RIBA építészeti fotófesztivált. A RIBA történetében először megrendezett eseményt Valeria Carullo, a RIBA fotógyűjteményének, vagyis a Robert Elwall Photographs collectionnek a kurátora kezdeményezte és koordinálta. Az 1834-ben megalapított RIBA az 1850-es évek óta gyűjt fotográfiákat, de a specializált fotógyűjteményt csak 1981-ben hozták létre. Az első kijelölt fotókurátor az építészeti fotó történetének egyik legfontosabb szakírója, Robert Elwall volt, aki elévülhetetlen érdemeket szerzett a RIBA fotógyűjteményének gyarapítása és publikálása terén. Halála után őróla nevezték el a fotógyűjteményt. A gyűjtemény ma már több mint 1,6 millió darabot számlál, így ez a világ egyik legnagyobb építészeti fotógyűjteménye. Jelentőségét nem csupán az itt őrzött fotók mennyisége, de minősége is adja: 19. századi ritkaságok, két világháború közötti nagyméretű kiállítási printek, az Architectural Press archívuma, és olyan építészek munkáiról készült fotók is megtalálhatók itt, mint például a magyar származású Breuer Marcell vagy Goldfinger Ernő. A fotófesztivál keretében szervezett gyűjteménylátogatások során az érdeklődők betekintést nyerhettek a rendkívül gazdag archívumba is.

 

A fesztivál kezdeményezője és főszervezője a RIBA fotókurátora, Valeria Carullo volt, aki hosszú évek óta dolgozik a RIBA-ban. Karrierjét Robert Elwall munkatársaként kezdte, akivel közösen jegyzik a 2009-ben megjelent, az olasz építészeti fotográfiáról szóló „Framing Modernism. Architecture and Photography in Italy 1926–1965” című könyvet. Carullo a fotográfia történetének egyik legfontosabb magyar alkotójáról, Moholy-Nagy Lászlóról is írt könyvet a közelmúltban, feldolgozva Moholy-Nagy rövid angliai tartózkodását „Moholy-Nagy in Britain: 1935–1937” címmel, amely a Bauhaus alapításának 100 éves évfordulója alkalmából jelent meg 2019-ben. Legutóbbi munkája a „Wide Angle View: Architecture as social space in the Manplan series 1969–70” című kötet, amely Carullo szerkesztésében jelent meg az azonos című kiállítás kísérő kiadványaként. A szeptemberben megnyílt és 2024. február végéig nyitva tartó tárlat a fotófesztivállal egyidőben volt látogatható és kapcsolódó programoknak is helyet adott.

A fotófesztivál egyaránt foglalkozott az építészeti fotó gyakorlatával, elméletével és történetével. November 8-án este például három fiatal (45 év alatti) építészeti fotós, Michele Nastasi, Nipun Prabhakar és Pawel Paniczko részvételével zajlott kerekasztal beszélgetés, melynek során munkáikat is bemutatták. A november 9-i est vendége a szerbiai születésű, jelenleg Dallasban élő építészeti fotós, Nikola Olić volt. A programsorozat valódi sztárvendége pedig a kortárs építészeti fotó egyik legfontosabb alkotója, a francia-svájci Hélène Binet volt, aki a közelmúltban készített munkáit mutatta be, majd Marco Iuliano építésszel, építészettörténésszel beszélgetett a 2024-ben megjelenő róla szóló monográfiáról, amelynek Iuliano az egyik szerzője.

 

A fesztivál szakmai napját november 10-én tartották múzeumi és a felsőoktatásban dolgozó szakemberek részvételével. A délelőtti szekció az építészeti fotó gyűjteményezéséről szólt. A szekciót Irena Murray építészettörténész és kurátor, a RIBA Könyvtárának korábbi igazgatója vezette. Az előadók Gary Van Zante kurátor (MIT Museum), Richard Pare fényképész, kurátor, a Canadian Centre for Architecture fotógyűjteményének a megalapítója, valamint Angelo Maggi, az Università Iuav di Venezia építészettörténet oktatója voltak. A délutáni szekció az építészeti fotó interpretálásával foglalkozott. A szekciót Iñaki Bergera építész, fotós, a Zaragozai Egyetem professzora moderálta, aki éveken át vezetett egy a spanyol építészeti fotográfiával kapcsolatos kutatási projektet. A szekció előadói jómagam, majd Neal Shasore, a London School of Architecture vezetője és Marco Iuliano építész, a University of Liverpool School of Architecture oktatója voltak. Előadásomban elsősorban a MÉM MDK Múzeumi Osztályának két világháború közötti fotógyűjteménye alapján beszéltem az építészeti fotók létrejöttében szerepet játszó fotósokról, építészekről és lapszerkesztőkről, valamint az építészeti fotók terjesztését mozgató mechanizmusokról. A fesztivál szakmai napja az ismeretek átadásán túl remek alkalmat teremtett a kapcsolatépítésre és egyúttal módot adott arra, hogy intézményünk fotógyűjteményét is feltegye az építészeti fotógyűjtemények nemzetközi térképére.

 

Sebestyén Ágnes Anna