A Szrogh György tervezte Körszálló makettje Molnár Szilveszter munkája.
A MÉM MDK Múzeumi gyűjteménye 2021-ben gyarapodott két érdekes darabbal: a hatvanas évek második felében készült amatőr építészeti modellekkel. Mindkettő akkoriban elkészült építményeket ábrázol, az egyik az 1964-ben átadott Erzsébet hidat, a másik az 1967 szilveszterén megnyitott Budapest Szállót, ismert nevén a Körszállót.
A két modell alkotója, Molnár Szilveszter marós daraboló szakmunkásként dolgozott ekkoriban, és szabadidejében vágott modellek készítésébe. A gyárban elhullott anyagmintákat, bakelitdarabokat, műanyagot használta fel az építéshez esténként, a két építményt pedig saját megfigyelései, helyszíni mérései és újságfotók alapján tervezte meg.
Nem építészeti makettek ezek: a két építmény pontos leképezésénél készítőjüket jobban érdekelte személyes érdeklődésének és hozzáértésének bizonyítása. Ez jól megfigyelhető az Erzsébet híd apró, helyszíni megfigyeléseken alapuló szerkezeti finomságain, vagy a Körszálló makettjének nagy szeretettel mintázott részletein. Az Erzsébet híd hosszát és szélességét – nyilvánosan elérhető adatok híján – lépésekkel mérte le; egyszer még a rendőrök is igazoltatták közben! Elkötelezettségéről, érdeklődéséről árulkodik az is, hogy mindkét modell beépített világítással rendelkezett: az Erzsébet hídon a közúti lámpák világítottak, a Körszálló pedig belülről kapott fényt, így láthatóvá váltak a bár szintjére beépített, apró asztalkák és székek. A Körszálló modelljéhez tartozik egy ugyancsak saját készítésű védődoboz, amelyről elveszett a toronycsúcsot védő henger.
A két tárgy közül a sajnos rosszabb állapotú Erzsébet-híd elkészülte 1967-re tehető, a Budapest Szálló pedig minden bizonnyal a megnyitás utáni évben, 1968-ban készült el. Az alkotó saját bevallása szerint több száz munkaórát áldozott a makettekre. Nősülését követően azonban családos emberként már nem maradt ideje a hobbi folytatására; arra csak ez a két makett emlékeztetett eleinte a család otthonában, majd pilisi nyaralójukban. Innen kerültek be az alkotó és a család ajándékaként a MÉM MDK gyűjteményébe – ez azért is érdekes, mert a Körszálló tervezője, Szrogh György hagyatékát is mi őrizzük, benne az épület néhány eredeti tervlapjával és a korabeli állapotot dokumentáló fotókkal.
A makettek izgalmas tanúi annak, hogy a modern építészet miként szivárgott át a közízlésbe, és keltette fel a fizikai munkásként dolgozó alkotó érdeklődését. Terveink között szerepel, hogy a Körszálló makettjét a korszak tanújaként hamarosan kiállításon is bemutatjuk.
Kovács Dániel