A csokoládé-és cukorkagyárak számára a karácsony mindig is a legfontosabb időszak volt, amikor a dobozok, csomagolópapírok is ünnepi díszbe öltöztek. De ki és hogyan tervezte ezeket a csomagolásokat a harmincas években?
Az idén májusban a Walter Rózsi-villában megnyílt Kaesz otthonok tárlatunk egyik főszereplője, Lukáts Kató grafikusművész az 1930-as években a reklámgrafika élvonalába tartozott hazánkban. A plakát-és könyvtervezés mellett számos külföldi és hazai gyárnak, vállalatnak tervezett csomagolásokat, reklámgrafikákat. Ezek közül is legismertebbek az édességgyáraknak készített grafikái, amelyek közül több darabbal a Walter Rózsi-villa kiállításán is találkozhatnak a látogatók.
A Kaesz Gyula és Lukáts Kató hagyatékában megőrződött ceruzarajz szépen érzékelteti azt az aprólékos, minden részletre kiterjedő munkamódszert, amellyel a művész csomagolásterveit készítette.
A rajzon a Jézus születését bemutató ábrázolásokon kívül architekturális elemek – templomok, házak – jelennek meg különböző gyermekjátékok mellett – építőkockákból komponált városkép, játékkatonák, babák és játékfigurák a szánján utazó Mikulás mellett. Körülöttük népviseletbe öltözött pásztorok bárányokat terelgetnek. A csomagolópapíron megelevenedő mesevilágban a népművészet, a betlehemi jelenetek és a gyermekek játékos világa keveredik.
Lukáts Kató két világháború közötti reklámgrafikáiban elmélyedve egy-egy külön kis univerzumba csöppenünk: madártávlatból, labirintusszerűen látunk jellegzetes kínai épületelemeket és elefántokat, egy másik csomagolópapíron pedig a bécsi Práter nyüzsgő látványa tárul elénk cirkusszal, körhintával és hullámvasúttal. Különösen a karácsonyi tematikájú mintákat szövi át a gyermekek színes és kedves világa. A bájos figurák, játékok, angyalkák és törpék már előrevetítik a háború után hangsúlyossá váló mesekönyvillusztrációk képi világát is, amiről leginkább ismerjük Lukáts Katót.
Magyaróvári Fanni Izabella