A hónap műtárgya - 2022. február

A Fischer Testvérek Rt. újévi üdvözlőlapja Gróf József hagyatékában. Tervezte: Georg György, 1937.

Február hónap műtárgya a Fischer Testvérek Rt. üvegcsiszoló és tükörgyár 1938-as újévi üdvözlőlapja, amely Gróf József (1892–1944) belsőépítész, grafikus hagyatékában maradt fenn.

A Nemzetközi Üvegszövetség javaslatára a tavalyi évben az ENSZ a 2022-es évet az Üveg Nemzetközi Évének nyilvánította. A két világháború közötti időszakban az üveg építészetben betöltött szerepe átformálódott. Az idén tavasszal megnyíló Walter Rózsi-villa nyitókiállításában és a kísérő programokban is szerepet kap ez a sokoldalú anyag.

A Fischer Testvérek (vagyis Fischer Sámuel, Fischer Emil majd később özv. Fischer EmiIné, Fischer Gyula, Fischer Dezső) a századfordulótól gyártottak különböző üvegburkolatokat, tükröket. A vállalat egyik alapítója Fischer Emil volt, akinek 1933-as halála után családja vette át a vezetést. A harmincas években a márványüveg (másnéven Marbrunit) tette őket népszerűvé a modernista tervezők körében. A márványüveg egy anyagában színezett tömör üveglap, amelyet épületek külső és belső burkolására alkalmaztak különösen kórházakban, üzletportálokon, vesztibülökben, kávéházakban. A bútortervezésben, például asztallapként vagy bútorbetétként is használatos volt, így kerülhetett a lap a bútortervezéssel is foglalkozó Gróf József hagyatékába.

A négy oldalas üdvözlőlap előlapján az 1936-ban épült Atrium bérház és mozi előcsarnoka látható. A Kozma Lajos által tervezett épület fontos referencia volt a Fischer Testvérek számára, ők készítették a homlokzati burkolást és a belső terek üveg- valamint tükörburkolását. A hátlapon a vállalat által forgalmazott termékek felsorolása olvashatók. A már említett márványüveg mellett szilánkmentes autóüvegekkel, opálüveggel és egyéb speciális üvegekkel is foglalkoztak.

A szórólapot Georg György grafikus tervezte, aki plakáttervezéssel és karikatúrák rajzolásával foglalkozott. Munkáiban nagy szerep jutott a humornak.  A Fischer Testvérek Rt. a harmincas években ötletes hirdetésekkel reklámozta termékeit az építészeti folyóiratokban és az építőipari kézikönyvekben. Ezeken a reklámokon legtöbbször megjelent az Atrium-ház is mint legfontosabb referencia. Az „átlátszó és őszinte” szlogen feltehetően Georg György ötlete lehetett.

 

Magyaróvári Fanni Izabella