Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az memmdk.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
Elfogadom

A SZECESSZIÓ VILÁGNAPJA

Magyar kezdeményezésre 2013 óta ünnepeljük a szecesszió világnapját (World Art Nouveau Day) június 10-én. Intézményünk – az idei ólomüveg ablak tematikához alkalmazkodva – Róth Miksa alkotásokkal csatlakozik a nemzetközi eseményhez.

 

2015 decemberében a Fény éve alkalmából a Magyar Építészeti Múzeum rendezésében nyílt kiállítás Róth Miksa terveiből "Egyszerű vonalakban tiszta színezés" címmel. A De la Motte-Beer-palotában bemutatott tárlaton kiemelkedő helyet kapott a mára már bezárt lipótmezei elmegyógyintézet kápolnájának mintaüvegablaka.

Az egykori Országos Budai Tébolyda építését I. Ferenc József rendelte el 1857-ben, melynek terveit Zettl Lajos építészeti tanácsnok készítette el. A Lipótmezőnek nevezett területen 1860 és 1868 között épült a késő romantikus stílusú, négyszintes épület, amelyet 500 beteg számára emeltek. Az épülethez hatalmas park és 50 hold erdő tartozott. Az intézet kápolnájának festett üvegablakait a gödöllői művésztelep festője, Nagy Sándor és Róth Miksa üvegművész közösen alkotta meg. Az ablakokat ikonográfiai ábrázolásaik és színkompozíciójuk a nemzetközi üvegművészet történetének legkiemelkedőbb alkotásai közé helyezik. A szentély ablakaiban két üvegfestmény látható: a Bűnbeesés és a Megváltás, illetve az Utolsó Ítélet. A kompozíció egyedi koncepció szerint készült, amely egyrészt a Bibliát, másrészt a preraffaelita művészek ábrázolásmódját követi. A színösszeállítás nemcsak különleges, de tudományos megalapozottsága is figyelemreméltó. Róth Miksa és Nagy Sándor ugyanis a jelenetek kidolgozása közben többször is beszélgetett Oláh Gusztáv igazgatóval és elmegyógyász specialistával, aki kérte, hogy kerüljék a meleg színek túl nagymértékű alkalmazását, mert azok kellemetlenül hathatnak az ápoltakra. A színskála tehát alulról felfelé a sötét narancs-vörösből a lila felé egyre hidegebb színeket használ, az ábrázolás felső jelenetei, valamint Krisztus alakja a kék árnyalataival közvetítenek nyugalmat a néző számára.

 


 

Every year since 2013, World Art Nouveau Day has been celebrated on a Hungarian initiative. This year we join the celebration with focusing on Miksa Róth’s glass art, which suits well to the topic of this year’s festival: the Art Nouveau stained-glass. In December 2015, on the occasion of the International Year of Light, the exhibition entitled ’Clear colouring in simple lines’ was presented by the Hungarian Museum of Architecture on Miksa Róth’s glass art. One of the most prominent artworks of the exhibition held in De la Motte-Beer-Palace was the stained-glass sample-piece from Miksa Róth’s workshop depicting a detail from the Chapel of the Mental Hospital in Lipótmező, Budapest.

The construction of the one-time National Lunatic Asylum of Buda was decreed by Emperor Franz Josef I in 1857, and it was designed by the architectural councillor Lajos Zettl. The four-storey asylum erected on an estate called ’Leopoldfeld’, was built for 500 patients in Late Romantic style between 1860 and 1868. Additionally, the asylum grounds included a vast park and 50 acres of forest. The stained-glass windows of the institute’s chapel were designed and created in cooperation by the painter Sándor Nagy and the glass artist Miksa Róth. Owing to their iconography and colour compositions, the windows rank among the finest works of international glass painting. The chancel windows depict two glass paintings: the Fall, the Redemption, and the Last Judgement. The composition was made in line with a unique concept which followed the Bible as well as the Pre-Raphaelite method of depiction. The composition of colours is also scientifically grounded, since during the fashioning of the scenes, Miksa Róth and Sándor Nagy were continually advised by Gusztáv Oláh, the asylum’s director. Upon his request, the artists avoided using warm colours in a great amount, as they were assumed to affect the patients negatively. The colour scheme starts with dark orange/red, goes through colder and colder colours, and ends with different shades of blue. The topmost scenes as well as Christ’s figure convey tranquillity.

 


 

 

Fotók: Hack Róbert